تفاوت کارتریج جوهری و تونر+مزایا و معایب آنها

ادمین سایت 1401/08/16
تفاوت کارتریج جوهری و تونر

امروزه یکی از مهم ترین وسایلی که به کررات از آن استفاده می شود, محصولات دیجیتال است. به خصوص  ماشین های اداری که حتی در منازل هم وجود دارند. پرینتر ها انواع مختلفی دارند. به طور کلی به دو دسته پرینتر های با کارتریج جوهری و تونر کارتریج  تقسیم میشوند. شناخت دقیق پرینتر ها و اجزای داخلی این دستگاه ها نیاز به تحقیق و جستجوی بیشتری دارد. آشنایی با نوع کارتریجی که در دستگاه چاپگر شما وجود دارد بسیار مهم است. زیرا کارتریج نقش بسیار مهمی در چاپگر شما ایفا می کند. وقتی شناخت دقیق از نوع چاپگر و همچنین نوع کارتریج خود نداشته باشید ممکن است با مشکلات روبرو شوید.اگرچه کارتریج جوهری و تونر تفاوت دارند ولی هر کدام دارای مزایا و معایب مختلف می باشند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه برای داشتن پرینتر مناسب کسب کنید این مقاله را تا پایان بخوانید.

کارتریج چیست؟

بسیاری از افراد تعریف درست و مشخصی از کارتریج ندارند. وقتی وارد بازار دستگاه های اداری می شوید باید اطلاعات کاملی درآن زمینه مورد نظر داشته باشید. زیرا بدون داشتن شناخت و اطلاعات کامل با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. حتی ممکن است سفارش یک محصول اشتباه ضرر زیادی برای شما و شرکت شما داشته باشد. اگر بخواهیم کارتریج را به صورت گرامری برای شما تعریف کنیم. باید بگوییم که در زبان انگلیسی این واژه به معنای برابر, استوانه و یا فشنگ می باشد. انون که با تعریف کارتریج آشنا شدید, عکس ها و اسنادی که میخواهید چاپ کنید توسط جوهر و یا تونر ای که در کارتریج دستگاه چاپگر شما وجود دارد انجام می شود. به عبارت دیگر کارتریج منبع نگهداری تونر یا جوهر پرینتر شماست. بسیاری از افراد تازه وارد گمان می کنند خود کارتریج پرسه ی چاپ را انجام می‌دهد اما ماده‌ای که داخل کارتریج قرار دارد این کار را انجام میدهد. همانظور که ابتدای مقاله اشاره کردیم در حالت کلی کارتریج پرینتر ها به دو دسته کارتریج جوهری و تونر تقسیم میشوند.

تفاوت کارتریج جوهری و تونر در چیست؟

موادی که در پرینترهای جوهری, داخل کارتریج وجود دارد جوهر و در پرینترهای لیزری پودر و یا اصطلاحا تونر میباشد. تونر در واقع همان جوهری است که برای پرینترهای جوهری مورد استفاده قرار می گیرد. اما تونر مایع نیست و به حالت جامد در قالب پودری با ذرات فشرده و بسیار ریز رنگ ارائه می شود. نحوه عملکرد کارتریج تونر بسیار ساده است اما باید توجه داشته باشید که این سادگی بسیار دقیق و حساس است. در داخل کارتریج قطعه به نام درام وجود دارد که وقتی نور به آن می تابد آن را به خود جذب کرده و دارای الکتریسیته ساکن شده و ذرات پودر تونر را به خود جذب می نماید در حین چرخش، درام تونر هایی را که به واسطه الکتریسیته ساکن به خود جذب کرده روی کاغذ انتقال می دهد و در ادامه با مقدار مشخصی گرما تونرها روی کاغذ تثبیت می کند. .به طور کلی کارتریج های جوهری و تونر تفاوت‌های زیادی در کیفیت و ظرفیت و غیره با یکدیگر دارند کیفیت عکس هایی که چاپ می شوند و نوشته هایی که از آنها پرینت گرفته میشود به نوع کارتریج دستگاه بستگی دارد. کیفیت چاپ عکس و وضوح آن با رزولوشن بالا در پرینتر های جوهری حرف اول را میزند. در حالی که کارتریج تونری تک رنگ, برای چاپ اسناد و متون مناسب است. توجه داشته باشید که نوع رنگی کارتریج تونری برای چاپ تصاویر با کیفیت متوسط ساخته شده اند. اما کارتریج جوهری برای چاپ تصاویر رنگی با کیفیت و تنالیته بالا ایده آل هستند.

بررسی تفاوت کارتریج جوهری و تونر از نظر ظرفیت

به طور کلی ظرفیتی که هر کارتریج برای تعداد چاپ دارد, متفاوت است. توان هر کاتریج برای تعداد چاپ, ظرفیت آن کارتریج را مشخص میکند. در برندهای مختلف پرینتر، از کارتریج هایی با ظرفیت چاپ متفاوت استفاده میشود. اما اگر بخواهیم به صورت کلی این دو دسته کارتریج را از لحاظ ظرفیت تقسیم بندی کنیم, ظرفیت کارتریج های جوهری کمتر از کارتریج های تونری خواهد بود. به طور متوسط یک کارتریج تونری برای چاپ بیش از ۵ هزار صفحه را پاسخگو می باشد که این تعداد بسیار بیشتر از کارتریج جوهری است. اصولاً بسته به نوع شرکت یا موسسه ای که از پرینتر استفاده می کند نوع کارتریج پرینتر نیز مشخص می شود . اگر تعداد چاپ روزانه آن شرکت در حالت کلی زیاد است, پرینترهای لیزری به دلیل قابلیت چاپ در تعداد بالا انتخاب مناسب تری برای آنها خواهد بود.

مزایا و معایب کارتریج جوهری

در ادامه قصد داریم در رابطه با مزایا و معایب کارتریج جوهری و تونر صحبت کنیم. ابتدا به کارتریج جوهری می پردازیم. به طور کلی افرادی که بیشتر با پرینتر ها در ارتباط هستند مانند عکاسان ادارات و غیره از پرینترهای جوهری استفاده می کنند. این دستگاه متن, تصاویر رنگی و عکس ها را چاپ میکند و در تمام موارد پرینت, کپی, اسکن و فکس را انجام میدهد. اگر شما قصد دارید به طور منظم چاپ کنید یا نیاز به عکس های با کیفیت و تنالیته بالا دارید انتخاب درست پرینتر های جوهری می باشد. در حالیکه باید دقت کنید برای شارژ کارتریج ممکن است با گران شدن آن دچار مشکل شوید. دو ترکیب کلی برای کارتریج های جوهری وجود دارد. بعضی از چاپگر ها فقط دو کارتریج جوهری شامل رنگ سیاه سفید و دیگری سه رنگ اصلی می باشند. اگر یکی از کارتریج ها خراب شود نیاز به تعویض کلی کارتریج ها دارید. دسته دیگر چاپگر هایی هستند که از  کارتریج جوهری تکی یا فردی استفاده می کند. بیشتر پرینتر ها نیاز به کارتریج سیاه سفید, فیروزه ای دارند اما برخی دیگر از پرینتر هایی که عکس چاپ میکنند ممکن است علاوه بر کارتریج سیاه سفید و فیروزه ای به سبز و صورتی نیازداشته باشند.

 مزایا و معایب کارتریج تونری

همانطور که میدانید کارتریج جوهری و تونر هر کدام مزایا و معایب مربوط به خود را دارند. کسانی که نیاز به حجم بالا برای چاپ دارند مناسب ترین انتخاب پرینتر برای آنها پرینتر های لیزری با کارتریج تونر ای می باشد. به طور کلی در موسسات و مدارس که روزانه  به کرات از چاپگر استفاده می کنند گزینه پیشنهادی برای آنها چاپگر لیزری میباشد. توجه داشته باشید که اگر میخواهید عکس چاپ کنید, پرینترهای لیزری اصلاً به شما توصیه نمی شود. با توجه به ماهیت پودر کارتریج تونر, شما نمی توانید عکسهایی با کیفیت پرینترهای جوهری که مخصوص چاپ عکس هستند داشته باشید. اگر شما فقط اسناد سیاه و سفید دارید پیشنهاد ما برای شما پرینتر لیزری سیاه و سفید است اما اگر نیاز به چاپ رنگی دارید می توانید پرینتر لیزری رنگی را از فروشگاه اینترنتی کارتریج  ایران کالا تهیه کنید.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.