منظور از کارتریج پرینتر چیست؟

ادمین سایت 1401/12/23
منظور از کارتریج پرینتر چیست

اگر در محیط کار یا در محیط شخصی خود از پرینتر استفاده می کنید، لازمه که شما با اجزا و قطعات پرینتر آشنا باشید. مخصوصا قطعه ای مانند کارتریج که کیفیت پرینت یا چاپ را تعیین می کند و در واقع بدون این قطعه نمی توان فرایند چاپ یا پرینت را انجام داد.مخصوصا که کارتریج عمر کوتاهی دارد و هر چند وقت یکبار باید برای خرید مجدد یا شارژ کارتریج اقدام کرد.  اما منظور از کارتریج پرینتر چیست و چرا این قطعه بسیار مهم می باشد. در این مقاله می خواهیم به این مساله بپردازیم. منظور از کارتریج  پرینتر چیست؟ انواع آن چیست و چه کاربردی در پرینتر دارد. اگر شما هم از دستگاه پرینتر استفاده می کنید این مقاله برای شما بسیار مناسب می باشد.

معرفی کارتریج:

همانطور که گفته شد کارتریج مهم ترین قطعه‌ی یک پرینتر محسوب می شود اما منظور از کارتریج پرینتر چیست؟ کارتریج قلب تپنده‌ی یک دستگاه پرینتر و عملیات چاپ یا پرینت محسوب می شود. اگر به صورت رهگذری و از دیگران در ارتباط با کارتریج پرسیده باشیم آن ها ممکن است کارتریج را با ماده یا جوهر به ما معرفی کنند که در واقع عملیات چاپ را انجام می دهد. اما این باور غلطی است که به صورت مرسوم آدم ها به این صورت کارتریج را معرفی می کنند. کارتریج در معنای لغوی خود به محفظه یا مخزنی استوانه ای گفته می شود که ماده یا جوهر را داخل خود نگه می دارد. و می توان از آن در دستگاه های مختلف و  فرایندهای مختلف صنعتی استفاده کرد.  منظور از کارتریج پرینتر چیست؟ دقیقا همین محفظه یا مخزن استوانه ای است که در دستگاه پرینتر  مقدار مخشصی تونر کارتریج را نگه می دارد و ذخیره می کند. که بعد مخاطب و مشتری با روشن کردن دستگاه پرینتر و شروع عملیات چاپ بتواند با استفاده از این مخزن استوانه ای شکل عملیات چاپ را انجام دهد. چرا که کارتریج در دستگاه پرینتر جوهر یا ماده اصلی چاپ را نگه می دارد. کارتریج و دستگاه های پرینتر مدل های مختلفی دارند و هر کدام نسبت به فرایند عملیاتی که برای چاپ انجام می دهند ماده مخصوص خود را برای چاپ دارند. در نتیجه بخاطر همین مساله کارتریج ها نیز متفاوت هستند و هر کدام در دستگاه های پرینتر مخصوص به خود نصب و استفاده می شوند. ما به صورت کلی دو نوع کارتریج داریم. که نسبت به همان دو نوع دستگاه پرینتر نیز داریم. در واقع این دو نوع مختلف کارتریج برای دو نوع مختلف دستگاه پرینتر ساخته شده اند.  در ادامه مطلب می خواهیم به معرفی این دو نوع کارتریج بپردازیم. کارتریج جوهر افشان و کارتریج لیزری.

کارتریج جوهری:

کارتریج جوهری در دستگاه های پرینتر جوهرافشان استفاده می شوند و برای این نوع از دستگاه های پرینتر استفاده می شود. قبل از اینکه به صورت خلاصه فرایند کار کارتریج در دستگاه پرینتر جوهر افشان را توضیح دهیم لازم است بدانیم که کارتریج جوهرافشان در عملیات چاپ همانطور که از اسم آن نیز پیداست از جوهر استفاده می کند. جوهر هایی که در مخزن استوانه ای شکل کارتریج استفاده می شود از رنگ و رنگدانه تولید می شوند و این رنگ ها به دو صورت مشکی و رنگی در دسترس مخاطب و مشتری قرار می گیرد. افراد با توجه به نیاز های خود برای چاپ یا پرینت تصمیم می گیرند که چاپ رنگی یا سیاه و سفید می خواهند و بعد از آن اقدام به خرید کارتریج رنگی یا سیاه و سفید می کنند.

فرایند چاپ با کارتریج جوهرافشان:

کارتریچ دستگاه پرینتر جوهرافشان در واقع مخزنی است که جوهر مورد نظر برای استفاده در دستگاه پرینتر را نگه داری می کند. در این مدل از کارتریج ها یک هد و تعدادی نازل وجود دارد که روی هد قرار می گیرند. و جوهر را روی کاغذ یا متریالی که قرار است چاپ یا پرینت روی آن انجام شود اسپری می کند. جوهری که در کارتریج جوهرافشان استفاده می شود دو نوع مختلف دارد

– دای: جوهری که در این کارتریج ذخیره می شود یک محلول رنگی به حساب می آید

پیگمنت: جوهری که در این کارتریج وجود دارد از رنگ دانه ها به وجود می آید.

در کارتریج جوهری همچنین برای اینکه جوهر را به روی کاغذ اسپری کند دو نوع فرایند متفاوت وجود دارد.

1- حرارتی: این نوع کارتریج به این شکل کار می کند که یک المنت حرارتی روی آن قرار دارد که پس از گرم شدن جوهر موجب می شود که روی کاغذ اسپری شود.

2- پیزو الکتریک: این نوع از کارتریج ها به این شکل کار می کند که کریستال هایی که در پیزو الکتریک روی نازل ها استفاده شده است وظیفه‌ی اسپری کردن جوهر روی کاغذ را به عهده دارد.

امروزه کارتریج جوهری و در واقع پرینترهای جوهر افشان مرسوم نیستند و عموما مخاطبان و مشتریان به سراغ پرینترهای لیزری می روند. قبل از اینکه در این مقاله کارتریج لیزری را توضیح دهیم می خواهیم به چند مورد از ویژگی های کارتریج جوهر افشان بپردازیم تا بتوانیم آن ها را در قیاس با کارتریج لیزری ببینیم و متوجه شویم که کدام برای ما مناسب تر است.

مقاله پیشنهادی: درایور پرینتر چیست

ویژگی کارتریج جوهرافشان:

– این دسته از کارتریج ها قیمت مناسبی دارند و مناسب مصرف خانگی هستند.

– در این نوع از کارتریج های جوهری نیاز به حرارت برای خشک شدن وجود ندارد.

– کیفیت و ماندگاری چاپ یا پرینت با این دسته از کارتریج ها بسیار بالاست

محصول پیشنهادی : کارتریج اچ پی 05A

فرایند چاپ با کارتریج لیزری:

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و به روز شدن و مدرن شدن تمام وسایل و دستگاه های مورد استفاده مردم چاپگرها یا دستگاه های پرینتر نیز دچار تغییر و تحولات بسیار زیادی شدند. در واقع فرایند چاپ به وسیله دستگاه های پرینتر به روز شد و با ورود پرینترهای لیزری در سال 1975 به بازار این صنعت دچار تحولات بسیار زیادی شد. و توجه بسیار زیادی به آن شد بسیاری از افراد برای خرید این نوع از دستگاه های پرینتر اقدام کردند و مخاطبان بسیاری پیدا کرد. و در حال حاضر با قدرت حداکثر بازار مخاطبین را از آن خود کرده است.

همانطور که در پاراگراف های پپیشین گفتیم کارتریج منبع استوانه ای شکلی می باشد که ماده نگهداری برای چاپ را در خود ذخیره می کند. در کارتریج های لیزری ماده ای که داخل این مخزن قرار می گیرد تونر است که در واقع ترکیبی از پلی استر، اکسید آهن و کربن است. تونر که پودری فشرده است به وسیله‌ی قطعه ای به نام درام کارتریج به روی متریالی که برای چاپ در دستگاه قرار می گیرد مانند کاغذ منتقل می شود. در واقع تونری که در مخزن قرار دارد دارای بار منفی است و به همین علت به کاغذ که دارای بار مثبت دارد می چسبد و به همین علت عملیات چاپ انجام می شود.

امکان استفاده از کارتریج لیزری فقط در دستگاه های پرینتری امکان پذیر است که آن ها نیز لیزری باشند. امروزه استفاده از دستگاه پرینتر لیزری و کارتریج آن بسیار مرسوم است . و این دلایل بسیار زیادی دارد که از مدل جوهر افشان پیشی گرفته و بیشترین سهم را در بازار به خود اختصاص داده است.

 

ویژگی کارتریج لیزری:

 

– این نوع کارتریج ها سرعت چاپ بسیار بالایی را ایجاد می کنند. و در نسبت زمانی خوبی عملیات چاپ را انجام می دهد.

– این نوع کارتریج های لیزری قابلیت شارژ مجدد دارند. و در بعضی کارتریج ها تا ده بار نیز می توان از امکان شارژ کردن استفاده کرد.

– این نوع کارتریجهای لیزری عمر بیشتری نسبت به کارتریج های جوهر افشان دارند و در واقع ماندگاری بهتری را برای مشتری ایجاد می کنند.

– به صورت کلی با توجه به اینکه این نوع از کارتریج ها کیفیت، سرعت و ماندگاری بالاتری دارند قیمت آن ها نیز نسبت به کارتریج های جوهری بالاتر می باشد.

– کارتریج لیزری به صورت کلی مناسب اداره جات و ارگان هایی است که نیاز زیادی به چاپ و پرینت دارند و تعداد بالایی چاپ را در زمان کم می خواهند انجام دهند.

تمام دستگاه های پرینتر باید با کارتریج استفاده بشوند. چه دستگاه پرینتر لیزری و چه دستگاه پرینتر جوهری.  دستگاه کارتریج عمر و ماندگاری مشخصی دارد که با تمام شدن جوهر یا تونر مشخص می شود. اما ما در هنگام خریدن دستگاه پرینتر یک کارتریج استارتر داریم حالا بعد از اینکه به این سوال منظور از کارتریج پرینتر چیست پاسخ دادیم نوبت به توضیح دادن کارتریج استارتر رسیده است.

 

کارتریج استارتر چیست:

کارتریج استارتر همان کارتریجی است که در هنگام خرید دستگاه پرینتر همراه با پرینتر به ما داده می شود. که کارتریج اورجینال کمپانی می باشد. این کارتریج فول شارژ نمی باشدو مخزن استوانه ای آن تونر کمتری را نسبت به کارتریج های دیگر ذخیره می کند. این کارتریج صرفا برای شروع کار پرینتر به مشتری داده می شود و پس از پایایان یافتن آن باید سریع برای تعویض  یا شارژ مجدد کارتریج اقدام کرد.

زمان تعویض کارتریج:

وقتی مخزن کارتریج رو به پایان است، نشانه هایی وجود دارد که می توان به سادگی متوجه آن شد و سریعا برای تعویض یا شارژ مجدد آن اقدام کرد. بعضی از دستگاه های پرینتر روی خود آلارمی دارند که با نزدیک شدن به پایان یافتن جوهر یا تونر موجود در کارتریج اخطار آن را می دهند. اما به صورت مشخص هم  می توان از این چند راه متوجه شد که عمر کارتریج رو به پایان است:

1- در هنگام خرید کارتریج حدودا تعدادی که این کارتریج قابلیت چاپ با آن را دارد در مشخصات آن نوشته شده است. یا فروشنده حتما آن را خواهد گفت. پس با شماردن تعداد چاپی که انجام می دهیم می توانیم حدودا متوجه شویم که کارتریج ما چه زمانی به پایان می رسد.

2- وقتی که عمر کارتریج رو به پایان است به راحتی می توان این مساله را از روی کیفیت چاپی که کارتریج انجام می دهد متوجه شد. به این صورت که وقتی مخزن کارتریج رو به پایان است، چاپ کم رنگ، مبهم و بی کیفیت می شود. و این از نشانه های بسیار جدی تمام شدن کارتریج می باشد.

اخطارهایی که برای تمام شدن کارتریج  هست را باید جدی گرفت. اگر اخطارها و علائم را ندیده بگیریم هم به کارتریج و هم به دستگاه پرینتر آسیبی جدی وارد می شود. مراقبت درست از دستگاه پرینتر و کارتریج عمر آن ها را طولانی تر می کند.

نتیجه گیری:

حال به این سوال پاسخ داده ایم که منظور از کارتریج پرینتر چیست و اطلاعات مناسبی در ارتباط با کارتریج های مختلف و نحوه استفاده و کارایی آن را به دست آوردیم. حال به سادگی می توانیم با توجه به نیازها و انتظاراتی که از دستگاه پرینتر و کارتریج خود داریم به سراغ خرید این محصول برویم. حتما در هنگام خرید باید به کارتریج ها و مدل های مختلفی که دارند توجه کنیم و کارتریج هایی که مناسب دستگاه پرینتر ما هستند را انتخاب کنیم. این مورد را هم فروشنده به ما یادآوری می کند و هم از طریق مشخصات هر کارتریج می توانیم به سادگی متوجه شویم.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.