درایور پرینتر چیست ؟ + نحوه نصب آن

ادمین سایت 1401/12/29
درایور پرینتر چیست

آشنایی با درایور پرینتر

از دستگاه‌های جانبی و بسیار پرکاربرد مورد استفاده توسط کامپیوتر و لپ‌تاپ، می‌توان به پرینتر اشاره کرد. این دستگاه امکان چاپ اسناد و فایل‌های ذخیره شده بر روی کامپیوتر را برای کاربر فراهم می‌سازد. امّا برای استفاده از پرینتر باید قبل از هر کاری، درایور آن بر روی کامپیوتر یا لپ تاپ مدنظر نصب شود.درایور پرینتر یا راه‌انداز پرینتر چیست ؟در حقیقت نرم‌افزاری است که کامپیوتر را برای کار با پرینتر توانا می‌سازد. اگر پرینتر به کامپیوتر متصل گردد و درایور یا راه‌انداز مربوط به آن پرینتر روی کامپیوتر نصب نگردیده باشد، سیستم عامل  پرینتر را شناسایی پرینتر نمی‌کند. نصب درایور پرینتر در تمامی مدل‌ها تقریباً به‌صورت یکسان است و از پیچیدگی چندانی برخوردار نیست.پس جهت آشنا با نحوه نصب درایور پرینتر با ما تا انتهای این مقاله از وب‌سایت ایران کالا پرینتر همراه باشید.

درایور چیست؟

به‌طور خلاصه درایورها نرم‌افزارهایی هستند که همراه با سخت افزارهای مختلف کامپیوتر ارائه می‌شوند. درواقع با نصب آن‌ها، ارتباط میان سخت افزار مد نظر با سیستم عامل برقرار می‌شود تا بتوانند به‌درستی کار نماید.

چرا به درایور سخت افزار نیازمندیم؟

در حقیقت پاسخ به این سوال ساده نیست، زیرا شما به درایور دستگاه نیازمند هستید تا بتوانید از دستگاه‌های خود استفاده نمایید. کامپیوتر شما به درایور نیاز دارد تا بتواند با دستگاه‌های متصل به آن ارتباط برقرار نماید. بدون درایور مناسب، دستگاه چیزی بیش از یک قطعه سخت افزاری محسوب نمی‌شود که هیچ کارکردی ندارد. به‌همین جهت است به درایور رانندگان دستگاه اطلاق می‌شود.

چه زمانی باید درایور پرینتر را نصب کنیم؟

همان طور که در مطالب بالا عنوان شد، درایور پرینتر از الزامات مهم استفاده از دستگاه پرینتر است. هنگامی که یک پرینتر جدید خریداری می‌کنیم و می‌خواهیمآن را به کامپیوترمان متصل نماییم، ابتدا نیاز است تا درایور پرینتر مدنظر را روی سیستم عامل کامپیوتر نصب کنیم. این بدان معناست که درایور پرینتر را برای سیستم عامل کامپیوتر خود تعریف نماییم. همچنین موقعی که سیستم عامل کامپیوتر خود را عوض می‌کنیم، حتماً باید درایور پرینترمان را نصب نماییم.

محصول پیشنهادی : کاتریج اچ پی 05A

انواع درایور پرینتر

ممکن است درایور پرینتر در نسخه‌های مختلفی وجود داشته باشد. درواقع این نسخه‌های مختلف درایور یک پرینتر باتوجه به ویژگی‌هایشان شاید از حجم متفاوتی برخرخوردار باشند. یک پرینتر امکانات مختلفی جهت چاپ کردن به کاربران ارائه می‌دهد. شما جهت استفاده از تمام این امکانات باید از نسخه کامل درایورهای ارائه شده استفاده کنید. تنظیمات مخصوص و برنامه‌های جانبی که کار چاپ اسناد و تصاویر را بهبود بخشیده و یا راحت‌تر می‌نمایند، عموماً همراه فایل درایور اصلی یک پرینتر ارائه می‌شوند.

به‌طور کلی درایورهای پرینتر در  دو نوع مختلف ارائه می‌گردد، که عبارت هستند از:

  1. درایور اصلی پرینتر (اورجینال)
  2. نسخه درایور بیسیک یا ساده شده آن

در ادامه مقاله درایور پرینتر چیست ؟ + نحوه نصب آن به شرح هرکدام از این نسخه‌ها خواهیم پرداخت، پس همچنان با ما در وب‌سایت ایران کالا همراه باشید.

  • درایور اورجینال

درواقع درایور اصلی نسخه کامل درایور پرینتر است که توسط شرکت سازنده پرینتر همراه با خود دستگاه عرضه می‌شود. همراه با این درایور برنامه‌ها یا نرم‌افزارهای کوچکی موجودند که باعث می‌شوند تا بتوانیم از تمامی قابلیت‌های پرینتر یا دستگاه خود استفاده نماییم.

به‌طور کلی نسخه کامل درایور عملکرد دستگاه ما را افزایش می‌دهد و به‌واسطه آن ما قادریم تا آپشن‌ها و موارد مختلفی مثل کیفیت چاپ، میزان مصرف تونر کارتریج یا جوهر، تنظیمات استفاده از کاغذهای مختلف و دیگر امکانات پرینتر خود مانند شارژ کارتریج را مدیریت نماییم.

  • درایور بیسیک

نسخه بیسیک درایور فقط قابلیت‌های اصلی پرینتر یا دستگاه ما را قابل استفاده می‌نماید. نسخه بیسیک درایور پرینتر به‌مراتب از حجم کمتری برخوردار است، امّا خیلی از امکانات درایور اصلی را ندارد.

آموزش نصب درایور پرینتر

جهت نصب درایور پرینتر، در قدم اول باید پرینتر را با استفاده پورت USB به کامپیوتر متصل نماییم. بعد از انجام این کار، وارد حساب کاربری خودمان می‌شویم و مراحل نصب را شروع می‌کنیم. نصب درایور پرینتر کار بسیار ساده‌ای است و ما می‌توانیم مراحل نصب را درست همانند نصب یک بازی کامپیوتری مرحله به مرحله با کلیک برروی گزینه next دنبال نماییم.

نکته بسیار مهم در زمان نصب درایور پرینتر این که ما باید هنگامی که کابل USB پرنیتر را به کامپیوتر و یا لپ تاپ خود وصل می‌نماییم، که سیستم از ما بخواهد. چنانچه کابل را در ابتدای نصب، وصل کردیم، پرینتر را زمانی باید روشن نماییم که پیغام اتصال USB صادر شده باشد.

بعد از پایان مراحل نصب درایور پرینتر در بخش کنترل پنل سیستم عامل خود گزینه device and printer را انتخاب می‌کنیم. سپس در قسمت printer، پرینتر نصب شده قابل رویت است. پس از دیدن این گزینه روی پرینتر کلیک راست کرده و گزینه set as default printer را فعال می‌نماییم.

چنانچه از ویندوز 8٫1 استفاده می‌کنیم در گوشه پاینی سمت راست صفحه مانیتور خود از روی نوار ابزاری که با قرار گرفتن موس در آن قسمت ظاهر می‌گردد، که باید گزینه setting را انتخاب نماییم. پس از آن روی change pc settings کلیک می‌کنیم.

در صفحه جدید pc and device را انتخاب و پس از آن روی گزینه devices کلیک می‌کنیم. در اینجا صفحه‌ای که مشاهده می‌کنیم، دربردارنده ابزارهای نصب شده روی سیستم ماست. اگر نصب درایور پرینتر ما را به‌درستی شده باشد، باید گزینه printers آن را مشاهده نماییم. در غیر اینصورت باید روی گزینه add a device کلیک کنیم. سپس پرینترمان را انتخاب نموده و مراحل نصب را دنبال نماییم.

صفحات پشتیبانی پرینتر

اگر قادر به یافتن لینک مدنظر جهت دانلود نبودیم، باید به صفحات پشتیبانی که سایت مادری در اختیارتان می‌گذارد مراجعه نماییم. اکثر تولیدکنندگان پرینتر در صفحات اصلی سایت، بخش‌هایی جهت دانلود درایورهای پرینتر را در اختیار کربران گذاشته‌اند.

نتیجه‌گیری

هنگامی که پرینتر جدیدی خریداری می‌نماییم، نخستین چیزی که نیاز داریم، درایور سازگار با پرینتر و حتی دستگاه ماست. ما در این مقاله ابتدا به درایور پرینتر پرداختیم. سپس در ادامه مراحل نصب درایور پرینتر با شما مخاطبین محترم مورد بررسی قرار دادیم.

امید است مقاله درایور پرینتر چیست ؟ + نحوه نصب آن مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه نصب درایور پرینتر با ما در وب‌سایت ایران کالا به اشتراک بگذارید.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.