ترفندهای کاربردی برای تشخیص کارتریج اصل از تقلبی

ادمین سایت 1401/09/02
تشخیص کارتریج اصل از تقلبی

کارتریج اصل یا تقلبی؟

کارتریج مسئول تامین رنگ در پرینتر است که دو نوع تونر کارتریج و جوهری دارد. کیفیت چاپ به اصل بودن کارتریج خریداری شده بستگی دارد. کارتریج تقلبی باعث آسیب به دستگاه شده و ممکن است پرینتر را از بین ببرد. معمولا طوری طراحی شده که با اصل آن شباهت زیادی دارد و تشخیص ممکن است برای افراد سخت باشد؛ بنابراین، خریداران باید نکاتی درباره نحوه تشخیص کارتریج اصلی از تقلبی برای برندهای مختلف را مطالعه کرده و هنگام انتخاب، نهایت دقت را داشته باشند.

تشخیص کارتریج اصل از تقلبی در برندهای مختلف

هر برند تولیدکننده کارتریج مانند برادر، کانن، اچ پی، اپسون و … روش خاص خود را برای تشخیص اصل بودن کارتریج دارند. اما چند نکته ساده و عمومی نیز وجود دارد که می‌تواند در این کار به افراد کمک کند. تعدادی از این نکات شامل موارد زیر می‌شوند:

خرید معتبر

برای اطمینان از اصل بودن کارتریج، بهتر است این محصول را از مراکز و فروشگاه‌های معتبر مانند فروشگاه اینترنتی کارتریج و باسابقه خریداری کرد. افراد می‌توانند با کمی تحقیق و استفاده از نظرات خریداران قبلی از سابقه فروشگاه و معتمد بودن منبع خرید مطمئن شوند.

بسته‌بندی کارتریج

هر کمپانی تولیدکننده کارتریج معمولا بسته‌بندی و مهروموم خاص خود را دارد؛ بنابراین افراد، هنگام خرید باید به بسته‌بندی برند انتخاب شده توجه کرده و هولوگرام و لوگوی آن برند را بررسی کنند. برای راحتی شناسایی کارتریج اصلی از تقلبی، افراد می‌توانند از یک کارتریج اصل که قبلا خریداری شده استفاده کنند.

قیمت غیرعادی

هنگام خرید کارتریج باید به قیمت آن توجه داشت. گاهی افراد با خرید کارتریج ارزان‌قیمت فکر می‌کنند که سود کرده‌اند؛ اما باگذشت مدتی کوتاه متوجه تقلبی بودن محصول خریداری شده می‌شوند. برای پیداکردن قیمت درست، افراد می‌توانند از چند فروشگاه تحقیق کنند تا قیمت کارتریج اصل را تشخیص دهند.

کیفیت و دوام کارتریج

طول عمر کارتریج علاوه بر کیفیت آن به میزان عملکرد آن نیز بستگی دارد. کارتریج تقلبی به دلیل کیفیت پایین معمولا طول عمر کمتری دارد.برای شناخت کارتریج اصلی از تقلبی افراد می‌توانند به چاپ رنگی توسط پرینتر نگاه کنند. کیفیت چاپ رنگی کارتریج اصل با تقلبی تفاوت واضحی دارد.

کارتریج اچ پی (HP)

کارتریج hp از مواردی است که تقلبی آن در بازار بسیار زیاد است. به همین دلیل کمپانی اچ پی راهکارهایی برای تشخیص اصل بودن کارتریج این کمپانی برای کاربران ایجاد کرده است. در صورت خرید کارتریج اچ پی افراد ابتدا باید با روش‌های زیر از اصل بودن آن مطمئن شوند.از جمله کارتریج های این برند می توان به کارتریج اچ پی 85a اشاره کرد.

کد امنیتی QR

روی محصولات اچ پی معمولا یک کد امنیتی QR وجود دارد که با اسکن آن توسط اسکنر تلفن همراه، افراد وارد صفحه تایید اصل بودن کالای خریداری شده می‌شوند. خود کمپانی اچ پی نیز نرم‌افزاری به نام SureSupply برای احراز هویت دارد که با استفاده از آن نیز می‌توان تقلبی یا اصل بودن آن را تشخیص داد.

برچسب امنیتی

وجود برچسب امنیتی روی جعبه کارتریج نیز یکی از روش‌های تشخیص کارتریج اصلی از تقلبی است. اگر خطوط باهم مطابقت نداشته باشد، متن آن عبارت “seal is void” را نشان دهد یا برچسب به‌جای شفاف بودن رنگی باشد، نشانه تقلبی بودن محصول است. در کارتریج اصل، وقتی جعبه را عمودی حرکت دهیم، هولوگرام آبی در قسمت بالای برچسب و علامت √ مخالف هم حرکت کرده و اگر جعبه را افقی حرکت دهیم این دو در یک‌جهت حرکت می‌کنند.

سریال کارتریج

یک روش دیگر مشخص‌کردن اصل بودن کارتریج استفاده از سریال امنیتی درج شده روی برچسب است. با درج این سریال در وب‌سایت رسمی کمپانی اچ پی به نام hp.com می‌توان تقلبی یا اصل بودن محصول را تشخیص داد. اگر در ابتدای خرید، این شناسه یا برچسب روی جعبه محصول وجود نداشت، واضح است کالای خریداری شده تقلبی است.

کارتریج کانن (Canon)

کیفیت چاپ یک کارتریج کانن اصل با یک کارتریج تقلبی تفاوت زیادی دارد. افرادی که قبلا از یک محصول اصل استفاده کرده‌اند، می‌توانند به‌راحتی از روی کیفیت چاپ، اصل بودن آن را تشخیص دهند. اما روش‌های دیگری نیز برای تشخیص وجود دارد که یکی از آنها هولوگرام است. هولوگرام‌های خاصی روی جعبه فروش کارتریج کانن وجود دارد. برای تشخیص کارتریج اصلی از تقلبی فقط کافی است، به رنگ این هولوگرام دقت کرد. رنگ آن از جلو به‌صورت طلایی مایل به سفید دیده شده و در صورت کج کردن در جهت افقی، به‌صورت رنگ سبز مشاهده می‌شود. ایجاد یک نسخه تقلبی از این هولوگرام بسیار سخت یا حتی غیرممکن است. مورد دیگر که باید به آن توجه داشت، برجستگی لوگوی این برند است که لمس دست احساس می‌شود.

کارتریج برادر (brother) 

برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن کارتریج برادر، می‌توان هم از هولوگرام و هم از اسکن کد امنیتی در وب‌سایت کمپانی استفاده کرد. در کنار کد QR روی جعبه کارتریج یک هولوگرام BROTHER وجود دارد. اگر به‌صورت مایل به آن نگاه کرد، تعداد نقطه‌های کنار آن از یک تا چهار نقطه تغییر می‌کند. همچنین با چرخاندن آن، عبارت BROTHER کم‌رنگ می‌شود. روش دیگر آن اسکن کد QR با نرم‌افزار  (BrotherSupportCenter) است.درج شناسه کنار کد QR در وب‌سایت رسمی کمپانی نیز می‌تواند اصل یا تقلبی بودن کارتریج را مشخص کند.

کارتریج سامسونگ (SAMSUNG)

هولوگرام معمولا یک روش رایج برای تشخیص کارتریج اصلی از تقلبی است. برند سامسونگ نیز دارای هولوگرام منحصر فرد خود است که افراد می‌توانند از آن برای تشخیص استفاده کنند.در فروش کارتریج سامسونگ  که اصل باشد، هنگام نگاه‌کردن به لیبل روی جعبه یک سری نوشته SAMSUNG با رنگ آبی رو زمینه‌ای سفید مشاهده می‌شود. با تغیر زاویه دید تا حدود 60 درجه، رنگ این نوشته‌ها تغییر کرده و به رنگ طلایی مشاهده خواهند شد.رنگ پس‌زمینه نیز تغییر کرده و به رنگ آبی مشاهده می‌شود.

کارتریج اپسون (EPSON)

راحت‌ترین راه بررسی دقیق بسته‌بندی کالای خریداری شده است. در برند اپسون نیز مانند سایر کمپانی‌ها، می‌توان با اسکن هولوگرام کارتریج در نرم‌افزار uniqolabel از اصل بودن کالا اطمینان پیدا کرد. واردکردن کد کارتریج در سایت Epson.co.in نیز روش دیگری برای تشخیص است. همچنین با استفاده از درایور پرینتر،می‌توان میزان شارژ کارتریج را در ابتدای مصرف مشاهده کرد. درصورتی‌که شارژ محصول کامل نبود، معلوم است که کارتریج تقلبی است.

کارتریج پاناسونیک (Panasonic)

برای تشخیص کارتریج اصلی از تقلبی در برند پاناسونیک، افراد می‌توانند ابتدا از روش‌های عمومی مانند بسته‌بندی کارتریج، کیفیت و دوام آن و سایر موارد استفاده کنند. اما برای اطمینان بیشتر موردی که همیشه می‌توان از روی آن اصل یا تقلبی بودن را تشخیص داد، هولوگرام محصول است. اما باید توجه داشت که هولوگرام کارتریج پاناسونیک در سه نسل تغییراتی داشته است.

 

کارتریج ریکو (RICOH)

روی بسته‌بندی این کارتریج معمولا یک لوگوی RICOH وجود دارد که اگر این لوگو به‌صورت موازی با بسته‌بندی نباشد، کمی خم یا زاویه دارد باشد، محصول تقلبی است. برچسب امنیتی آن نیز به همین صورت است و نباید به‌صورت مایل و خم باشد. استفاده از یک کارتریج تقلبی ریکو و قراردادن آن در دستگاه پرینتر معمولا باعث می‌شود، دستگاه به شما هشدار دهد. تمامی علامت‌های روی کارتریج اصل به‌صورت صاف و هم اندازه هستند، بنابراین برای تشخیص کارتریج اصلی از تقلبی باید به آن‌ها دقت کرد.

 

نحوه نگهداری از کارتریج اصل

برای اینکه کارتریج بعد از خرید تا آخر عمر خود خوب کار کند، افراد باید از آن درست نگهداری کرده و با روش درستی از آن استفاده کنند. کارتریج جوهری، درصورتی‌که در پرینتر قرار داده نشده و استفاده نشود، خیلی سریع خشک می‌شود. به همین دلیل، بهتر است همیشه داخل آن جوهر باشد تا از این مشکل جلوگیری شود. وقتی از پرینتر استفاده نمی‌شود، بهتر است کارتریج را خارج کرده و در داخل یک ظرف یا کیسه قرار داد. همراه آن یک دستمال کمی مرطوب قرار داده و در آن را بست. این روش به جلوگیری از خشک‌شدن کارتریج کمک کرده و آن را مرطوب نگه خواهد داشت.

کلام آخر

سازمان‌هایی که در روز خیلی از پرینتر استفاده می‌کنند، اهمیت اصل بودن کارتریج را درک می‌کنند. علاوه بر اینکه کارتریج تقلبی، کیفیت چاپی پایین‌تری از کالای اصل دارد، در مواردی حتی ممکن است در دستگاه منهدم شده و باعث ازبین‌رفتن قطعات دستگاه شود. در نتیجه بهتر است برای جلوگیری از هدررفتن وقت و هزینه، ابتدا روش‌های تشخیص کارتریج اصلی از تقلبی را دانست و سپس از محصول استفاده کرد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.