درام کارتریج چیست؟+مشکلات رایج و راه حل آن

ادمین سایت 1401/08/28
درام کارتریج چیست

درام کارتریج چیست؟ امروزه پرینتر یا همان چاپگر کاربرد بسیار وسیعی در جامعه دارد و لازم به ذکر است که این وسیله مورد نیاز اکثریت افراد میباشد. به همین دلیل, استفاده از چه نوع پرینتری و با چه اجزایی و همچنین چگونگی نگهداری از آن، بسیار مهم است. پرینترها انواع مختلفی دارند که بهترین آن ها پرینتر های لیزری میباشند. این پرینتر ها دارای سرعت زیاد و کیفیت چاپ بهتری میباشند. یکی از مهمترین قسمت های این پرینتر ها ” درام است. دردستگاه‌‌های کپی و پرینترها که از قسمت های مختلفی تشکیل شده‌‌اند. مهم‌‌ترین و اصلی‌‌ترین قسمت دستگاه کپی و پرینتر، کارتریج آن است. علاوه بر این درام هم از بخش‌های اصلی هر کارتریج محسوب می‌شود. عضو حیاتی در کارتریج, درام است. درام برای عملکرد درست و صحیح دستگاه پرینتر، بسیار ضروری به شمار میرود. درام کارتریج یکی از پر اهمیت ترین اعضای یک پرینتر یا همان چاپگر می باشد که اگر آسیب ببیند به طور کلی کار پرینتر را مختل میکند.

 

درام کارتریج لیزری چیست؟

درام قطعه ای استوانه ای شکل و سبز رنگ میباشد. درام نقش انتقال تونر بر کاغذ را بر عهده دارد. درام سطحی براق دارد و رسانای نور است و در آن الکتریسیته ساکن ایجاد می‌‌شود. درام دستگاه کپی، از سلنیوم و یا مواد دارای حساسیت بالا به نور پوشانیده شده اند که رسانای الکتریسیته هستند. اساس و پایه کار این قطعه حساسیت نوری و خاصیت رسانایی الکتریکی آن است. نحوه کار درام به این صورت است که قبل از اینکه تصویر مورد نظر توسط دستگاه خوانده شود, اطلاعات به سطح درام میرسد. این سطح دارای بار الکتریکی مثبت است و بار الکتریکی را لیزر تغییر میدهد و درنتیجه تونر در آن قسمت جذب میشود. پس از گرم شدن سطح کاغذ، تونر کارتریج  که به صورت پودری است  از کارتریج روی درام قرار گرفته است، روی سطح کاغذ ذوب شده و به سطح کاغذ می‌چسبد. پس از آن، تونر چسبیده به سطح درام توسط فوم رول تمیز می‌شود.

انواع درام کارتریج چیست؟

بعضی از پرینتر ها دارای کارتریج چرخشی میباشند که در آنها یک درام مرکزی قراردارد. و در بعضی از پرینتر ها کارتریج آنها به شکل کشویی میباشد که در این حالت یک درام به صورت مجزا روی هر کارتریج قرار میگیرد. هر کدام از این پرینتر ها مزایای ویژه ی خود را دارا هستند. دستگاه هایی که دارای درام مرکزی میباشند از ابعاد کوچکتری هم برخوردار هستند و تعویض آن نسبت به دیگر درام ها هزینه کمتری دارد. لازم به ذکر است که در این نوع پرینتر ها وقتی درام مرکزی دجار مشکل شود کیفیت پرینتر دچار اختلال میشودو این اختلال به این صورت است که تمام رنگ ها کمرنگ خواهند شد. البته در پرینتر هایی که  دارای درام های مجزا میباشند، هر درامی که آسیب ببیند، فقط رنگ مربوط به همان درام کمرنگ میشود. و فقط هر چیزی که مربوط به آن درام است تحت تاثیر مشکلش قرار میگیرد.

قیمت انواع درام کارتریج

قیمت درام, باتوجه به برند, کیفیت ساخت و مواد اولیه برای ساخت, در فروشگاه اینترنتی کارتریج بسیار متنوع است. رنج قیمت درام از حدود ۱۲ هزار تومان شروع شده و برخی هم تا ۷۰ هزار تومان قیمت گذاری میشوند.

مشکلات رایج درام کارتریج چیست؟

مشکلات رایجی که در اکثر مواقع بسیاری از افراد را درگیر خود می‌‌کند. این مشکلات انواع مختلفی دارد که در ادامه آنها را بررسی میکنیم.

خراش برداشتن و آسیب دیدن درام یکی از مرسوم ترین مشکلات درام میباشد. زیرا بین سطح کاغذ و سطح درام فاصله خیلی کمی وجود دارد. لازم به ذکر است که درام ها نسبت به خراش و یا آسیب حساسند و باعث چاپ خطوط متعدد در هر نسخه از چاپ می‌‌شوند. درنتیجه، باید مراقب باشید اشیایی که به دستگاه آسیب وارد میکنند, وارد دستگاه نشوند.

گاهی ممکن است، کاغذی دارای منگه و یا سنجاق باشد، درنتیجه سبب آسیب دیدن و خراش برداشتن درام دستگاه خواهد شد. قبل از این که کاغذ را درون دستگاه قرار دهید، آن را به دقت بررسی کرده و از تمیز و سالم بودن آن مطمئن شوید. همچنین دقت کنید که کاغذ دارای منگنه و یا سوزن نباشد.مورد دیگر اینکه از دست دادن قابلیت شارژ باعث میشود که وقتی تونر میخواهد روی درام بچسبد، شارژ دستگاه تمام شود در این صورت این عدم توانایی سبب می‌‌شود که تونر قادر به چسبیدن به درام نباشد. چرا که اگر تونر به صورت الکتروستاتیکی به درام نچسبد، در این صورت روند کپی و یا پرینتر انجام نخواهد شد.

از دست دادن مقاومت درام در برابر شارژ به این معنی است که عمر مفید درام رو به اتمام است و باید به آن توجه کرد و در صورت نیاز، اقدام به تعویض درام دستگاه کنید. زیرا با کاهش قدرت درام برای جذب تونر، مرز بین مناطق شارژ شده و شارژ نشده کم رنگ خواهد شد و این موضوع به صورت کپی با حاشیه‌‌های تار و مناطقی با رنگ خاکستری و یا جای سیاه نشان داده خواهد شد.

یکی دیگر از مشکلاتی که درام کارتریج با آن روبروست ، جذب گردوغبار میباشد. درام‌‌هایی که کثیف و فرسوده شده‌‌اند جذب گردوغبار در آن ها زیاد است. در این صورت ذرات گردوغبار, تونر اضافی را به صفحات انتقال می‌دهد و مانع از انتقال درست تونر می‌‌شوند. درنتیجه کیفیت چاپ دچار اختلال شده و در نتیجه چاپ و کپی مطلوب به دست نمی‌یاید. به صورت منظم و دوره‌‌ای اقدام به تمیز کردن درام دستگاه کپی و پرینتر کنید تا از به وجود آمدن این مشکل درام جلوگیری کنید.

یکی از دیگر مشکلات این است که بسیاری از افراد ممکن است  نمایش پیغام “درام را تعویض کنید” را در دستگاه خود مشاهده کنید. گاهی نیاز است که درام هم تعویض شود. مشکل دیگر درام این است که نقطه‌‌های روی کاغذ پشت سر هم به صورت افقی تکرار میشوند. این مورد از دیگر نشانه های خرابی درام دستگاه است که دلیل آن می‌‎تواند ایجاد آسیب و یا خراش در سطح درام باشد.

کلام آخر

در این مقاله به طور کامل با قطعه درام کارتریج چیست وبه طور کامل با آن آشنا شدیم و بررسی کردیم که چه مشکلاتی ممکن است برای درام ایجاد شود و برای حل آن باید چه کاری انجام داد. مشکلاتی که برای دستگاه کپی، پرینتر وانواع کارتریج مانند کارتریج اچ پی از نوع مشکی ایجاد می‌شود، باید توسط یک متخصص در همین زمینه بررسی شود. اینها مواردی نیست که خودتان قادر به رفع آنها باشید.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.